Kerényi Miklós Máté és Kerényi Miklós Dávid Honlapja
 
MÁTÉ
 
Jelentkezz be!
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Milyen nap van ma?
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Beszélgessünk!
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Leveled jött!
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Ilyen sokan vagyunk!
Indulás: 2005-10-18
 
Írj nekem!

...

 

 
Boldog névnapot!
 
Cikkek
Cikkek : A hattyúk tava

A hattyúk tava

  2006.06.16. 17:47

KAÁN ZSUZSA : Ékszer, nemes foglalatban

A "királyi" balettegyüttesek repertoárján egy-egy Hattyú-előadás a

kulturális élet legexkluzívabb s mindenkor mértékadó eseményei közé tartozik. Tőlünk csak pár száz kilométerrel nyugatabbra vagy keletebbre, Bécsben és Moszkvában, Londonban és Szentpétervárott, de New Yorkban és Sydneyben is, egy-egy balettelőadásnak legalább akkora az ázsiója, mint egy Chagall-kiállításnak vagy egy Boulez-hangversenynek!

Kis hazánkban viszont, ahol a tánctörténeti műveltség nem az általános műveltség kritériuma (!), a műbírálók és a nézők egy része - tán épp a felkészületlenség okán - szinte sikknek tartja, ha a balettről mint poros-negédes "kirakatművészetről" (Tóth Aladár) beszél. Ezért aztán sietek gyorsan megnyugtatni mindazokat, akik elvarázsolva tértek haza az évad utolsó Hattyú-előadásáról, ne szégyenkezzenek: igazuk volt. Ez A hattyúk tava tényleg olyan jó!

A világszerte s nálunk is már 1951 óta játszott, azóta többször (1969, 1973, 1977, 1994) átalakított remekmű legújabb változata ugyanis a hetedik előadáson éppoly grandiózus volt, mint az azt néhány héttel megelőző, premier értékű felújításkor. Május óta ugyanis, a budapesti bemutató fél évszázados jubileuma alkalmából, "királyi balettünk": a Magyar Nemzeti Balett ismét repertoárjára tűzte az orosz balett e legtökéletesebb darabját.

A hattyúk tava - a francia származású orosz balettfejedelem, Marius Petipa és tanítványa, a pétervári Lev Ivanov közös alkotása - tartalmi és szerkezeti szempontból jól mutatja a francia romantikus balettműfaj klasszicizálódását. Míg az 1877-es (mellesleg bukásra ítélt) moszkvai ősbemutatón Julius Reisinger koreográfiájában még az elvarázsolt királylányt: Odette-et és a víziszörnyből varázslóvá avanzsált Rothbarth saját lányát: Odile-t két balerina táncolta, addig Petipa - zseniális dramaturgiai érzékkel - egyetlen táncosnőre (az olasz Legnanira) bízta a fehér és a fekete hattyúlány szerepét. A jó és a rossz, a tiszta és a hamis népmesei ellentétét egyetlen színpadi alakban ötvözte. Ennélfogva - a darab sajátos belső egysége mellett - a lehető legtökéletesebb egységet hozta létre a nyugat-európai balettromantika két ága között is, hiszen Odette-Odile kettős szerepe e korszak két balerinatípusának (és stílusirányzatának is) egy személybe összevont, egy alakból kibomló két arca. Ráadásul a mű két báli (romantikusan valóságos) és két tóparti (romantikusan meseszerű) jelenetre osztott felépítése a francia etalon: a Giselle nappali és éjszakai felvonásának megduplázott mása.

Érdemes elgondolkozni azon, hogy míg a korábbi Petipa-darabok, mint A bajadér (1877) nagy fehér záróképe: Az árnyak birodalma dramaturgiai szempontból már csak a francia romantika felszínes, külsődleges utánzása, továbbá hogy az 1890-es Csipkerózsikát már csak látszatcselekménye védi meg a balettszimfonizmus nyíltabb jelentkezésétől, a Hattyúban - öt évvel később - ismét szervesül a történet, a zene és a cizellált balett-technikai elemek.

Mindez nem a véletlen műve. Csajkovszkij három mesebalettje közül A hattyúk tava kötődik legszorosabban a nyugati-európai romantikusokhoz. E balett librettója dolgozik a legtisztább, zeneileg is világosan megkülönböztethető ellentétekkel, itt a leggazdagabb a zenében karakterizált érzelmi skála. A témák következetes használata megteremti a mű zenedrámai felépítését. Ami pedig a jól képzett, muzikális táncost, Ivanovot illeti: nos, nemhiába volt ő A bajadér férfi főszereplője: az ópiummámortól kábult Solort alakítva Az árnyak birodalmának minden formai és hangulati harmóniáját magába szívhatta. Mindez kitűnő alapul szolgált számára a Diótörő fehér képének (a Hópelyhek táncának, 1892), majd A hattyúk tava fehér képeinek megalkotásához (1894,1895). Sikerült emberi érzelmekkel megtöltenie a dekorációból szereplőkké váló hattyúk technikailag is bravúros, tiszta térszerkezetű, mégis költői kisugárzású variációsorozatát.

Az orosz balettromantika klasszicizálódása ugyanakkor megváltozott esztétikai közegben következett be. A Giselle (1841) után vagyunk, több mint ötven évvel. Ott a kísértetek, itt a hattyúlányok. A fehér kép (benne a fehér tüllruha, általa a nem emberi külső és viselkedés, a spicctechnika légiessé nyújtó-röptető eszköze-módszere) indokolt és kötelező.

Csakhogy már egészen más a jelentése. Miként a Dictionaire du Ballet Moderne írja: "Ez a kor már a szimbolizmusé, az álom és valóság kétértelműségéé. A két világ közti átmenetet és elválasztó vonalat már nem a halál képezi, mint a Giselle-ben, hanem törés nélkül lendülünk át a valóságból az álomvilágba és vissza." Valóban: míg az élő és halott Giselle ellentétében benne foglaltatik a Gautier-féle l'art pour l'art romantikus ideálja, a herceg és a hattyú ellentéte az orosz balettszínpadon sem csupán a valóság és a fantázia mesén belüli ellentéte. A hattyú állatmotívuma, mint az ember és a természet ősi-mitologikus kapcsolatának tükröződése a 19. században újjáteremtődve, a század végére mind erőteljesebbé válik. A hattyú utáni vágyakozásban már a válságba jutott személyiség magánya manifesztálódik; a hattyú már nem a társadalom által megvalósítható, hanem éppen az azon kívül keresett szabadság szimbóluma. Elérése - ily módon - e szabadságvágy végső megvalósulása. A saját környezetéből elvágyódó hős szerelme megtalált tárgyát - főként, hogy egy "hattyú" - nem viheti vissza ugyanoda. Siegfried, aki nem hajlandó hozzá való, igazi lányok közül menyasszonyt választani - a szimbolizmus értelmében -, a valóság törvényszerűségeit nem veszi tudomásul. Helyettük el kell fogadnia, és el is fogadja a képzelet törvényeit. Nem lehet csodálni, hogy ez - számos verzióban - a herceg s vele-érte-miatta - Odette halálát vonta maga után. Máskor, mint például a Staatsoperben látott Nurejev-verzióban, a herceg már létében hordozza végzetét. Nem életrevaló, csupán fantáziájának rabja; csak "emocionális asszociációk bizonytalan félhomályát" érzékeli (Caudwell). Számára ilyen asszociáció Odette és egész köre, ezért pusztulásához a hattyúlány halálára már nincs is szükség. Csak ő tűnik el a varázsló bosszújától megáradt tó habjaiban.

Mivel azonban a tragikus befejezés ellenére a zenei apoteózis - a halálon túl - a szerelem győzelmét hirdeti, azaz mindenképp megdicsőülést és boldogságot áraszt, az apoteózisból az életigenlés is kihallható. Ennek tulajdonítható, hogy több verzió, köztük a nálunk ismert Messzerer-féle változat s a jelen felújítás is az optimista befejezést választotta: a herceg legyőzi a varázslót, Odette-et s vele saját boldogságát is elnyeri, és a hattyúlányokat is feloldja a varázslat alól.

Az együttes balettigazgatója, Harangozó Gyula és primabalerinája, Pongor Ildikó több hónapi alapos és precíz restaurátori munkával, Kövessy Angéla gondos asszisztensi közreműködésével megtartotta a korábbi betanulások legértékesebb, világszerte eredetiként elismert részleteit. De újjal cserélte fel a Nápolyi táncot, megváltoztatott néhány térformát, megtáncosította a varázsló eddig inkább csak mímes szerepkörét, és elérte, hogy főszereplővé váljék a balettkar. Az aprólékos műhelymunka eredményeként elevenen ragyognak a betétszámok, s mindezt megkoronázza a kivételes szólisták produkciója, ráadásul két szereposztásban. Ezért valójában mindegy, hogy - Vjacseszlav Okunyev pompás díszletei között és káprázatos jelmezeiben - melyik élgárda van a színpadon. A Makarova-finomságú, egyszerre egzotikus és virtuóz Popova Aleszja, oldalán az elvágyódó herceget hitelesen megformáló ifj. Nagy Zoltán, Solti Csaba ravasz, bosszúvágyó Varázslója, Kerényi Miklós Dávid cérnavékony, frenetikusan ugrifüles Udvari bolondja. Vagy épp a másik gárda: az Ananiasvili-izzású Végh Krisztina és a Bécsből hívott elegáns-attraktív vendégherceg, Solymosi Tamás, mellettük a Gonosz fenséges lovagja, Bajári Levente és Eichner Tibor pajkos-okos Bolondja.

Legszívesebben tehát mindenkit arra biztatnék (azt is, aki mostanáig idegenkedett a balett világától): ha csak teheti, már a jövő évad elején, szeptemberben nézze meg az operaházi előadást. Nézze meg, mert érdemes. Mert ez A hattyúk tava előadásunk most a Staatsoper, a Metropolitan, a Universal Ballet és a Kirov, egyszóval a legnagyobbak Hattyú-előadásával is versenyképes! Igazi ékszer, nemes foglalatban. 

 
DÁVID
 

Legyen ez a kezdőlapod!

 
 

 

 
Közös menü
 


lunar phases
 
Tudsz sakkozni? Gyakorolj!
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?